Kansanedustaja Timo Heinosen mietintöjä uudesta harrasteajoneuvoluokasta kuultiin Janakkalassa

Hämeen Mobilistien Hälläpyörähallilla Harvialassa Janakkalassa kuultiin tiistaina kansanedustaja Timo Heinosen mietteitä aineesta ”Harrasteajoneuvoluokan määrittelystä ajoneuvolakiin”.

Hälläpyörähalli oli täynnä Hämeen Mobilisteja kuulemassa tulevista lakimuutoksista. Lakimuutokset kirvoittivat paikallaolijoissa paljon kysymyksiä, joita esitettiin kansanedustaja Timo Heinoselle. Tapahtuman alusti Hämeen Mobilistien puheenjohtaja Pentti Kallionpää ja pääpuhujaksi nousi kansanedustaja Timo Heinonen.

Uuden lain taustalla ovat vähäisen käytön takia etenkin iäkkäämmät harrasteajoneuvot, jotka ovat joskus verrattavissa enemmän taide-esineisiin kuin moottoriajoneuvoihin.

”Tämän takia ”tavallisille” moottoriajoneuvoille suunnatut säännökset ja velvoitteet palvelevat huonosti tätä erityisryhmää ja voivat haitata tai jopa estää harrastusta. Esimerkiksi jos kustannukset ajoneuvon pitämiseksi rekisteröitynä ja liikennevakuutettuna kasvavat kohtuuttomasti muutaman ajopäivän takia”, Timo Heinonen kertoo.

Ratkaisuksi tähän on viritteillä uusi harrasteajoneuvorekisteri, joka on valmistelussa Eduskunnassa. Timo Heinosen mukaan museoajoneuvorekisterissä on noin 45 000 museoajoneuvoa, vastaavassa tarkoituksessa olevia harrasteajoneuvoja noin 50 000 eli kokonaismäärä karkeasti arvioituna noin 100 000 ajoneuvoa.

Timo Heinosen mukaan ajoneuvoharrastuksen tukemisella on positiivinen työllistävä vaikutus.

”Harrastajat tarvitsevat vanhoihin ajoneuvoihin erikoistuneita huolto-, korjaus- ja varaosapalveluita ja näin lisääntyy pienyrityksien määrä. Esimerkiksi Britanniassa ja Saksassa ala on huomattava työllistäjä oheistoimintoineen (korjaamotoiminnan lisäksi mm. alan kirjallisuus, lehdet, näyttelyt ja muut tapahtumat, nettipalvelut, vaatetus, matkailu yms.)”, Heinonen kertoo.

Harrasteajoneuvoluokituksen edut olisivat alan harrastajalle merkittävät. Etuja olisivat muun muassa oma, edullisempi liikenne- ja kaskovakuutus, vakuutusmaksu muuttumaton riippumatta siitä onko ajoneuvo liikennekäytössä vai ei (vrt. museoajoneuvo).

”Vakuutusmaksua ei maksettaisi enää turhaa liikennekäytössä olosta, silloin kun ajoneuvo on todellisuudessa liikennekäytöstä poistettu. Ei olisi erikseen tehtäviä jatkuvia liikennekäyttöön ottoja ja poistoja. Lisäksi poistettaisiin ajoneuvoveron perusvero tai esimerkiksi 1/6 siitä, mitä se olisi, mikäli autoa ei olisi luokiteltu harrasteajoneuvoksi”, Timo Heinonen valottaa uuden lain etuja.

Kansanedustajan puheenvuoron jälkeen paikallaolijoilla oli mahdollisuus esittää omia näkemyksiä ja kysymyksiä Timo Heinoselle. Moni esitti hyviä esimerkkejä Ruotsista ja Sveitsistä, joissa on omat lait harrasteajoneuvoille tai ajoneuvoille ylipäätänsä.

”Mitään lakimuutoksia ei ole vielä lyöty lukkoon vaan ne ovat vielä valmistelussa Eduskunnassa”, painotti kansanedustaja Timo Heinonen.

Hämeen Mobilistit ry toimii kattojärjestönsä Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto – SAHK ry:n periaatteiden mukaisesti sen jäsenenä. Yhdistyksen tavoitteena on edistää vanhojen moottoriajoneuvojen säilyttämistä, kunnostamista ja entistämistä sekä vaalia vanhaa moottoriajoneuvokulttuuria ja liikenneperinnettä. Tarkoituksena on myös jakaa vanhoja moottoriajoneuvoja koskevaa tietoa ja toimia yhdessä vastaavien muiden yhdistysten kanssa. Hämeen Mobilistien jäsenmäärä on noin 275 henkilöä. Jäsenistöllä on useita satoja vanhoja ajoneuvoja, moottoreita sekä muuta alaan liittyvää rekvisiittaa. Jäseneksi liittyminen ei kuitenkaan edellytä vanhan ajoneuvon omistamista. Lisätietoja yhdistyksestä löytyy osoitteesta: www.hameenmobilistit.fi